Col de Somport

29 juni 2018 - Aisa, Spanje

Soms heb je van die dagen dat je je het gevoel krijgt dat deze dag voor jou gemaakt is: mooi weer, veel bos, die intrigerende Pyreneeën, een bijna 'vlak' parcours en een aangename herberg.
Na goed 2 1/2 uur bereiken we Pau, de stad, bekend om zijn aankomsten in de Tour de France. Onderweg verwijst een bord ons naar een 'Halte de Pèlerin'. Hoewel wij niet van plan zijn hier te overnachten, vragen we of wij hier even mogen uitrusten. Tegen de aangeboden koffie zeiden wij geen nee.
Wel een klein probleempje:alle winkels en restaurants zijn hier in Lescar gesloten op zondag. Dat wordt scharrelen!

Dat scharrelen doen we met vijf mede pelgrims: Jacques en Jean-Luc uit Frankrijk, Petra uit Duitsland en Atie en Carla uit Nederland. Gezamenlijk, met aanvulling van wat blikjes uit de keuken, kwamen we uit op voor een ieder acceptabele maaltijd. Verder was het ook reuze gezellig.

De etappe naar Lacommanderie is vrij kort, waardoor we genoeg tijd hadden om de epicerie te bezoeken en hier voedsel in te slaan voor het ontbijt van morgenochtend en voor de lunch van vandaag en morgen. Aan de voorraad valt af te lezen, dat ook deze epicerie op zijn laatste benen loopt. Ook in deze streek lopen de dorpen leeg en dus verdwijnen ook de winkels. Dat begint met steeds meer dagen per week te sluiten. Het is dan ook een vreemde gewaarwording, dat wanneer je door een dorpje loopt er geen mens op straat te zien is. Je waant je in een 'ghosttown'.

La Commanderie, de herberg waar wij in vertoeven, is al sinds 1130 een pelgrimsopvang. Het behoorde tot de orde van St. John van Malta en deze orde had tot doel pelgrims op hun tocht te beschermen. Ja, dat waren toen nog eens tijden: pelgrims, die aangevallen werden of zelfs vermoord. Nu moeten we doen met een schijnaanval van een wild zwijn.
Het complex, waartoe een kerk en een oud ziekenhuis deel van uitmaken, is mooi gerestaureerd. Tussen 5 en 6 mogen wij even een kijkje nemen en kunnen we ook wat etenswaren kopen van de beheerster, die in de kast achter de gesloten deur, een kleine epicerie beheert. Het wordt vanavond spaghetti. De buik moet weer vol, want morgen wacht ons een zware etappe naar Oloron-Sainte-Marie.

Voor het eerst een pelgrim ontmoet, waarvan we eerst dachten dat hij doofstom was, maar er bleek toch geluid uit te komen. Dat was dan ook het enige! Onderweg komen we hem de laatste twee dagen af en toe tegen en dan blijft het bij bonjour.

Nu we de Pyreneeën een stukje bij beetje inlopen, lopen we tegen de stroom van de riviertjes in, dus omhoog, of moeten we dwars over een rivier. Dit laatste betekent eerst omlaag om daarna weer omhoog te gaan. Gelukkig is onze conditie nu redelijk in orde.

Met de hitte van de laatste dagen is het erg plezierig dat de route veel door het bos gaat. Tussendoor zijn de maisvelden inmiddels vervangen door de wijnbouw. En dan, overal tussendoor een zicht op daar waar wij naar toe willen, die Col die wij toch echt willen beklimmen. Het zullen dan de zware laatste loodjes zijn. Ik heb er zin in en José zal enorm trots zijn als ze er straks bovenop staat!

Geleidelijk lopen we de bergen binnen en zien we de bergen nu om ons heen. Dagen lang kijken we er tegen aan en nu zitten we er middenin. De weg naar Sarrance liep noodgedwongen gedeeltelijk over een N-weg. Onze boeken gaven namelijk aan dat het betreffende gedeelte alleen voor waaghalzen gold en dat zijn wij natuurlijk niet?!

Vanmorgen vroeg meldde José dat ze ziek was, een hele teleurstelling! Voor haar zit de voettocht erop. Vermoedelijk is de angst voor de laatste twee zware dagen de boosdoener. Taxi en bus zullen haar nu naar de top brengen. Desalniettemin kan ze trots zijn over hoever ze gekomen is.

De etappe naar Borce, waar we logeren bij Hollandse eigenaren, was een heftige, zowel qua zwaarte als qua gevaar. Soms lijkt het erop dat het pad niet gemaakt is voor wandelaars/pelgrims, maar voor één of andere bergsport, waar het de kunst is niet in het ravijn te glijden, zoiets als 'glij hem erin'. Op een deel van de route had men voor de zekerheid kabels aan de rotsen bevestigd, waaraan je kon vasthouden. Ook was er een moment dat ik dacht, hier kan ik niet door, ik moet terug. Een grote boom was op het pad gevallen en had dit deels verwijderd en over de boom kon ik niet. Bij nadere bestudering bleek ik met de nodige moeite en 'stalen' zenuwen tussen de takken door te kunnen. Een beetje zweet kostte het wel zo naast de afgrond. Maar het pad langs de rivier, met zijn prachtige kleur water en de vele watervallen was prachtig en dat vergoedt toch weer veel.
José had reeds plaatsgenomen in onze kamer, die uitkeek op de straat waar ik vandaag zou komen. En daar was ie dan eindelijk, inclusief teek nummer vijf. Één ding is zeker, José had een verstandig besluit genomen. Deze etappe had zij niet 'overleefd'

We zitten nu op 645 meter en de Col de Somport is 1640 meter hoog. Nog een 1000 hoogtemeters te gaan!

Voor mijn eigen veiligheid (de weg is te smal om samen met vrachtwagens op te lopen) ga ik de eerste 4 km met de auto. Deze wordt bestuurd door de eigenaar van ons pension. José rijdt ook mee en wordt tot aan de top gebracht.

De Col de Somport, ons beoogd einddoel van deze reis. Jaren geleden, toen ik nog jonger was, beklom ik hem met de fiets. Lopen is toch wel andere koek. Met de vermoeidheid van gisteren nog in de benen, werd het een 'struggle'. Af en toe wilde de benen echt niet meer en moest ik even uitblazen. Het begin, met een stijgend bospad, was nog te doen, maar vanaf een kilometer of vijf voor de top, werd het echt menens; allerlei behendigheid-proeven inclusief fierljeppen waren ingebouwd. Na 3 1/2 uur was ik superblij dat ik José zag en wist dat het erop zat. Beginnen de jaren toch te tellen? En ....... we overnachten in Spanje, bovenop de Col!

Dit is het laatste verslag van deze reis. We danken alle volgers voor het lezen en hun reacties. Voor een ieder hebben we inmiddels wel een kaarsje op gestoken, niet alleen als dank, maar ook als symbolische verbinding.

1. Marius Lokker:
    29 juni 2018
    Mooie prestatie! Gefeliciteerd. Nu genieten en uitrusten?
    Genoten van jullie avonturen.
    Groetjes uit Laren, waar het bijna kermis is.
    Rina & Marius
  2. Evelyne en Fred:
    29 juni 2018
    Geweldige prestatie, gefeliciteerd en nu lekker uitrusten en ervan genieten!
  3. Paul:
    Hoi Ad & José,
    Super dat jullie het weer gehaald hebben.
    Nu even uitrusten, en dan maar weer een volgende tocht plannen.
    CUS.
    Paul en Irene
  4. Natasha Laney:
    Ontzettend trots op jullie😘👍
  5. Boudewijn Quint:
    30 juni 2018
    Gefeliciteerd Ad en Jose (bijna) volbrengen van deze toch wel weer zware tocht.
    Het moet voor jullie beide een bijzondere ervaring zijn geweest en het geheel te volbrengen
    met redelijk weinig fysieke problemen.
    Ad, tot ziens in Laren en ik hoop dat we binnenkort onze cultureke,activiteiten weer kunnen oppakken.
  6. Piet Schoutsen:
    Heey Jose en Ad,
    Ja, jullie zijn de Dafne Schippers en Epke Zonderland van de Camino! Lief en Leed weer meegemaakt en alles doorstaan.
    Samen op de top!
    Bedankt voor de mooie verhalen.
    Liefs
    Piet
  7. Andre:
    30 juni 2018
    Wat een boeiende tocht weer en zo leuk door jullie beide om de beurt beschreven.
    De kaart er maar even bij gepakt om de route van ruim 800 km beter te volgen en dan heb je van die mensen die de 4 daagse ver vinden....Chapeau hoor, lopen, genieten en beschrijven, geweldige prestatie. Ik ga een Pastis inschenken, proost!!! het is volop zomer in Blaricum.
  8. Fien en Jan:
    30 juni 2018
    Hoi Jose en Ad. Wat een geweldige prestatie! We hebben telkens vol bewondering jullie reisverhaal gelezen. Jullie mogen hel trots op jezelf en elkaar zijn. Pak de nodige rust en plan opnieuw een tocht, dat is jou wel toevertrouw, Ad. Nogmaals proficiat! fien en jan
  9. Rose-Mary:
    Lieve mensen,

Wat een prestatie van jullie, ik hoop dat José zich inmiddels weer beter voelt.
    Ik heb genoten van jullie verhalen.
    Goeie reis naar huis,

Lieve groet Rose-Mary
  10. Lukieboy:
    1 juli 2018
    Lieve Ad & Jose, inderdaad, as the saying goes " de laatste loodjes wegen het zwaarste" of zoiets. Een hele prestatie and well done voor jullie beiden. I hope you will have a mini vacation before going back to Laren. Bedankt voor jullie verhalen and let me know when you are back for FaceTime.
  11. Marian de Boer:
    6 juli 2018
    Zo jullie mogen echt trots zijn op weer zo'n mooie tocht in de benen. Echt respect hoor. Nu lekker uitrusten. Lieve groet vanuit corfu. Waar trouwens ook n prachtige trail loopt 😉
  12. Haedens gilbert:
    6 juli 2018
    proficiat met jullie geweldige prestatie
    Door weer en wind
  13. Jan Herling:
    8 juli 2018
    Leuke verhalen en mooie foto’s. Zou het zelf niet zo gauw doen, maar ik ben dan ook meer fietser en ken het gebied op die manier.
    Alle respect voor het afzien dat jullie hebben moeten ondergaan.
    Mensen die het een pelgrimage noemen slaan de plank echter toch wel mis. Een pelgrim is diep gelovig en onderneemt een tocht van zijn woonplaats naar een bedevaartsoord. Dit is iets heel anders, maar toch wel knap om dit 6 weken vol te houden.